Nynäshamn får nytt servicekontor

Nynäshamn får ett statligt servicekontor innan 2022, det meddelade civilminister Lena Micko under fredagens presskonferens på regeringskansliet. Att bygga fler servicekontor i hela landet är en del av januariavtalet.

”Utpekandet av Nynäshamn kommer i rätt tidpunkt när coronapandemins effekter gör att fler förlorar sina arbeten och arbetslösheten stiger. Flera viktiga myndigheter samlas under samma tak vilket förbättrar servicen för medborgaren”, säger Patrik Isestad (S) kommunalråd i opposition.

Under fredagsmorgonen kom beskedet att Nynäshamns kommun har blivit utvald för etablering av ett statligt servicekontor. Totalt kommer 15 nya kontor att öppna i landet, varav sju kommer att ha egen personal som arbetar på heltid och åtta har personal som pendlar från andra större kontor. Nynäshamn får ett eget kontor med heltidsanställda.

Servicekontoren ska bidra till förbättrad tillgänglighet för glesbygden och orter som är särskilt drabbade av statliga nedläggningar. För Nynäshamn innebär detta att ett nytt kontor kommer att öppna innan 2022.

”Nu är det viktigt att kommunen gör sitt yttersta för att underlätta etablering och vi har flera tänkbara placeringar för servicekontoret. Lediga lokaler finns bland annat på Fredsgatan i Nynäshamns centrum och vid Telegrafen. Det är bra om servicekontoret ligger i markplan och är synligt tillgängligt för medborgaren”, säger Patrik Isestad.

Kontoret kan komma att innehålla handläggare från myndigheter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Regeringen och samarbetspartierna har i januariavtalet enats om att fler kontor behövs i hela landet.

I dag finns 117 kontor på 110 kommuner.

Presskonferensen ägde rum 18 december.